Saturday 23 November 2013

Tahniah Johor

Sultan johor telah meluluskan untuk melaksanakan cuti hujung minggu pada hari jumaat dan sabtu. Perkara ini akan berkuatkuasa pada 1 januari 2014.

Saya memuji sikap sultan johor yang meluluskan hal ini dan mengumumkan penguatkuasaannya. Tindakan adalah suatu yang wajar berikutan pada hari jumaat merupakan hari istimewa bagi umat Islam.

Dengan cuti pada hari jumaat, keselesaan untuk menunaikan solat jumaat akan dapat di rasai oleh seluruh rakyat johor. Tidak perlu tergesa-gesa untuk menghabiskan solat jumaat, dan khatib pun boleh menyampaikan khutbah dengan lebih berkesan.

Lihat sahaja contoh di terengganu dan kelantan yang sudah lama melaksanakan cuti jumaat dan sabtu ini. Pada hari jumaat, banyak kuliah-kuliah agama yang dijalankan sekitar negeri sebagai pengisian rohani kepada rakyat yang dipimpin. Inilah tugas pemimpin dalam menjaga keperluan rakyatnya tidak hanya bergantung kepada pembangunan kemudahan sahaja.

Diharap agar usaha murni kerajaan johor ini dapat diteruskan dan menjadi contoh kepada kerajaan yang lain sama-sama mengikut langkah kerajaan johor

No comments:

Post a Comment