Thursday 21 November 2013

Menang Tanpa Bertanding?

Alhamdulillah...sampai jugak umurku untuk mengundi dalam pilihanraya kampus hari ini. Saya dah selesai mengundi. Macam mana mahsiswa yang lain?:-)

Cuma agak sedikit terkilan kerana ada yang dah menang tanpa bertanding. Tapi sebelum tu, saya ucapkan tahniahlah kepada yang dah menang tanpa bertanding. Semoga anda dapat menjalankan amanah dengan gaya adil dan saksama.

Piluhanraya kampus diadakan untuk memilih calon yang sesuai untuk menerajui kepimpinan di Universiti. Bukan saya menolak calon yang menang tanpa bertanding, tapi saya lebih sukakan persaingan antara calon untuk merebut kerusi di MPP.

Persaingan yang saya maksudkan ialah, persaingan yang sihat dan yang mengikuti segala peraturan- peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak universiti.

Sudah semestinya calon yang menang tanpa bertanding ini, tidak perlu bersusah payah untuk turun kepada lapangan bagi tujuaan kempen. Sudah tentu, mahasiswa tidak menyedari akan kehadiran calon yang sudah menang tanpa bertanding berbanding dengan calon yang terpaksa melalui acara kempen.

Acara kempen sebenarnya mematangkan calin-calon yang bertanding. Mengapa? Sebab sudahsemeatinya calon yang bertanding ini mahukan kemenangan, dan kemenangan ini bukan suatu perkara yang mudah. Ianya melibatkan pengatuh daripada mahasiswa untuk vote calon tersebut. Tidak dapat tidak, calin ini akan berfikir macam mana mahu tarik perhatian mahasiswa untuk mengundi.

Selamat mengundi kepada mahasiswa UMT. Pilihlah pemimpin yang mampu beri keuntungan kepada mahasiswa.

No comments:

Post a Comment