Tuesday 19 November 2013

Perbentangan Menifesto

Aku sedikit kecewa dengan pembentangan memifesto calon-calin MPP UMT pada kali ini. Mana tidaknya, menifesto yang dibentangkan tidak menjejak kepada jiwa mahasiswa.

Seperti contoh..Menjadikan fakulti sebagai anak angkat kepada agensi luar, agar nama universiti mendapat nama dan dipandang oleh masyarakat luar. Adakah hal ini menguntungkan mahasiswa? Ya, saya mengakui dengan adanya cara sebegini, dapat menjalinkan kerjasama antara agensi tersebut dengan Universiti, namun berapa ramaikah mahasiswa yang betol2 mendapat manfaat daripadanya.

Saya menjangkakan menifesto yang dibentangkan kene pada jiwa mahasiswa. Kalau diperhatikan banyak isu-isu yang melibatkan mahasiswa yang boleh diketengahkan sebagai contoh, menjadikan kolam renang sebagai kolam renang tertutup bagi membolehkan mahasiswi menggunakan kolam renang tanpa perlu risau akan mata-mata lelaki. Tambahan lagi, isu perkhidmatan gungting rambut juga adalah suatu isu yang boleh diketengahkan sebagai menifesto.

Namun, calon-calon hanya melihat suatu impak yang besar yang ingin dicapai seandainya berjaya memegang tampuk pimpinan. Mengejar perkara yang besar, namun meninggalkan perkara yang kecil tapi perkara itu adalah perkara yang penting.

No comments:

Post a Comment