Wednesday, 30 November 2011

Untuk Renungan Kita

Rasulullah S.A.W bersabda : "Aku bimbang ke atas kamu orang-orang yang lebih dahsyat daripada dajjal , bila ditanya siapakah mereka itu? jawab baginda S.A.W , Ulama Sukk.". [Hadith Riwayat Muslim.]

(Maksud ulama' sukk adalah ulama yang memutar belitkan tujuan - tujuan agama yang benar kepada yang batil demi mencapai maksudnya yang tertentu.)

Rasulullah SAW bersabda : " Terdapat 3 jenis penyakit agama :1. Pemerintah yang zalim 2. Ulamak jahat 3. Org jahil tidak sedar dirinya jahil." [Hadith Riwayat Muslim.]

" Rosaknya rakyat kerana pemimpin, rosaknya pemimpin kerana ulama', rosaknya ulama' kerana harta ( kemewahan dunia )" (Imam Al-Ghazali)

Friday, 25 November 2011

DOA AWAL DAN AKHIR TAHUN

Maksudnya:

Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan laranganMu tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepadaku. Engkau telah memerintahkan supaya aku bertaubat dari keslahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dariMu, ampunilah aku dan apa yang telah aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala maka aku memohonnya daripada Engkau. Ya Allah, ya Karim, ya Zaljalali wal ikram.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.. Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam


Maksudnya:

Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad S.A.W. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agung dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekalian kuncunya, tenteranya dan penolongnya. Aku juga memohon perlindungandari nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad. Segala puji hanya bagi Allah, tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.


Wednesday, 23 November 2011

Kita Perlu Blog

Apa yang anda faham tentang blog?

Blog bukan hanya merupakan suatu riadah pemikiran dan tempat kita meluahkan segala perasaan kita. Tetapi blog boleh menjadi medan kepada kita untuk menulis yang baik-baik atau dalam bahasa mudahnya sebagai suatu medan untuk menyampaikan dakwah.

"saya bukan ustazlah". "Ilmu saya tak cukup pun untuk bagi nasihat kepada orang lain "

Ini merupakan suatu persoalan yang biasa kita dengar apabila bercerita tentang dakwah. Kenapa begini?

Sekiranya pemikiran sebegini masih lagi menjajah minda kita, adakah agama Islam dapat tertegak?Siapakah yang layak untuk membawa agama Allah ini?

Memetik kata-kata Hilal Asyraf dalam bukunya batu bata kehidupan "kalau benar hendak menyebarkan Islam seluas mungkin, dua perkara perlu dicantas dalam diri kita iaitu malu untuk meyebarkan perkara-perkara yang baik dan takut nanti apa orang akan kata"

Nak tunggu seseorang sempurna ilmunya,memang sampai kiamat pun kita tidak akan bertemu dengan orang yang sempurna ilmunya. Kita yang mempunyai ilmu yang sedikit ini,seharusnya menyebarkan kepada orang lain.

Nabi pun  pernah bersabda "sampaikanlah walaupun sepotong ayat.

p/s:sama-sama kita ambil manfaat

Monday, 21 November 2011

Kembara Ilmiah

Alhamdulillah,pada 17-19 november yang lepas aku telah mengikuti Maximising Islamic Practising Camp anjuran Kelab Amatur Intelektua(KAI) yang bertempat di Kem Saujana.

Walaupun cuma 3 hari, namun semua itu cukup bermakna bagiku. Dan walaupun pada permulaannya yang agak lembap,tetapi, alhamdulillah ending yang cukup menyentuh di hati para peserta.

Tuesday, 15 November 2011

Couple vs Cinta

Antara ungkapan yang biasa kita dengar tatkala seseorang dilamun angau percintaan:

"i love u,aku cinta padamu,aishiteimasu,uhibbuki,saranghaeyo,ik houk van jou"
kalaulah arif seribu bahasa, kesemuanya akan diluah sebagai tanda kita cinta kepada seseorang.

Tahukah kita apa itu CINTA??

Cinta dapat diertikan dengan SAYANG atau sebagai sebuah kasih sayang, yang lahir daripada hati dan tulus ikhlas. Fahamkah kita apa itu SAYANG?

Sayang diertikan sebagai menjaga orang yang kita sayangi dari kesengsaraan dan membuat dia bahagia.

Apakah dengan ber'couple' kamu dah menjaga pasangan kamu daripada kesengsaraan? Adakah kamu sayang pasangan kamu, sedangkan kamu melontarkan dirimu dan juga pasangan yang kamu kata kamu cintai itu ke dalam neraka.

"dan janganlah kamu mendekati zina (zina) itu sesungguhnya adalah perkara yang keji dan merupakan satu jalan yang buruk" [Al-Isra' 17:32]

Berpegang tangan,bertentangan mata dan seumpamanya adalah merupakan pencetus kepada terjadinya aktiviti zina. Mana perginya kemurnian cinta andai diletakkan di tempat yang tidak sepatutnya.

Islam tidak menghalang umatnya bercinta. Tapi letakkanlah cinta itu ditempat yang sepatutnya. Janganlah kita bertindak zalim terhadap cinta. kerana cinta itu bersih dan murni.

Jangan campakkan cinta yang murni itu ke dalam LUBANG JAMBAN

Sunday, 13 November 2011

Terharu

Semalam suatu perkara yang tak terduga berlaku. Diriku dirai semperna ulang tahun kelahiran yang ke-20.Alhamdulillah.Dah sampai ke alam 20 tahun, tapi masih tak layak nak mengundi..hehe

Apa yang nak dikongsikan disini, pengorbanan sahabat-sahabatku yang meraikan aku di hari semalam amat tersentuh dihati. Mana taknya,lebih 20 orang yang wish depan-depan macam tu,on the spot. Paling tak terkate tu apabila kek yang dorang bagi tu sangat comel dengan ada patung penyu sekor..hehe...TQ korang semua.Sayang korg.

Ucapan daripada family pun agak terharu. Walaupun akak aku ada offer nak bagi hadiah,tapi itu semua tak penting bagi aku. Cukup dengan ucapan bday tu pon dah memadai untuk aku.TQ kakak-kakak dan abang-abang yang wish semalam. Kita mungkin tak dapat bersama untuk sambut,tapi korg masih ingat kat adikmu ini =)

Saturday, 12 November 2011

Tibanya aku disini


Maaf andai ada terkasar bahasa,terlanjur bicara dalam persahabatan selama 20 tahun ini.
Halalkan segala makan dan minum =)

Untuk keluarga dan sahabat-sahabat semua, saya doakan anda semua dalam lingkungan Allah selalu.
Saya gembira disamping anda semua.

Friday, 11 November 2011

Bahana Permainan Video

Saya tertarik dengan apa yang saya baca di akhbar harian metro hari ini apabila seorang remaja 15 tahun bertindak diluar kawalan terhadap neneknya gara-gara si nenek tertutup plug laptopnya.

Difahamkan bahawa si remaja terbabit sedang bermain game di laptopnya sebelum si nenek tertutup plug. Remaja berkenaan berang dengan tindakan nenek tersebut kerana telah mengakibatkan permainan remaja terbabit tergendala. Remaja terbabit bertindak memaki hamun dengan mengeluarkan kata-kata kesat kepada neneknya dan hampir menetak saudaranya dengan parang akibat ingin menenangkan remaja terbabit.

Sesetengah permainan video mempunyai unsur-unsur ganas yang keterlaluan sehingga ada remaja yang meniru gaya permainan tersebut.-Harian Metro

Thursday, 10 November 2011

Bagaimana ujian??

Firman Allah yang bermaksud "Tiap-tiap yang hidup akan merasakan kematian.Kami menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan dan hanya kepada Kami kamu dikembalikan"(Al-Anbiya')

Banyak ayat Al-Quran yang menerangkan kita betapa ujian ini suatu yang tidak boleh lari daripada diri setiap muslim. Mana mungkin kita hanya mengaku beriman sedangkan kita tidak diuji.

Terdapat 4 jenis ujian yang dilalui oleh diri muslim:

1)Ujian dalam mentaati perintah Allah
-Ujian sebegini harus kita ambil cakna dan serius,kerana ujian inilah yang sering dilupakan oleh kita. Kadang kala terdetik dihati sanubari berkenaan dengan amal yang telah kita kerjakan. Andai kata kita riak,kita telah terjerat dengan tipu daya syaitan.

2)Ujian menjauhi larangan Allah
-Ujian ini biasa terjadi dalam kalangan manusia sejagat. Bukan mudah untuk melakukan perkara kebaikan dalam suasana dunia yang penuh dengan lakonan dan pancaroba. Dalam kita melakukan perkara kebaikan,pasti ada perkara keburukan yang singgah untuk memecahkan dinding iman kita. Berhati-hatilah

3) Ujian melalui kebaikan(nikmat)
-Contoh yang selalu kita dengar adalah membabitkan firaun dan qarun. Bagaimana mereka diuji dengan kemewahan dunia sehingga menyekutukan Allah. Sekali Allah menurunkan bala kepadanya,habis hancur segala apa yang telah dibanggakannaya.

4) Ujian melalui keburukan(musibah)
-Firman Allah "dan sungguh Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan.dan berikanlah berita gembira kepada mereka yang sabar".
kita sering menyalahkan Allah tiap kali kita ditimpa musibah.Tapi adakah kita tahu bahawa seandainya kita sabar, musibah ini dapat mengkafarahkan dosa yang telah kita lakukan selama ini.

*ini adalah untuk pesanan kepada diri sendiri juga

Saturday, 5 November 2011

Ngauman Membara part 2

Setelah post ngauman membara mendapat maklum balas yang menarik,saya ingin berkongsi untuk perlawanan suku akhir yang berlangsung pada 31 Oktober 2011.Pada perlawanan ini,skuad UMT telah menentang UITM Malaysia, dimana UITM telah menggabungkan pemain-pemain daripada seluruh UITM.Difahamkan bahawa,terdapat seorang pemain UITM telah menyarung jersi kebangsaan Malaysia.

Ternyata UITM bukan tandingan untuk UMT setelah mudah membenam dengan keputusan 4-0.Walaupun begitu,semangat juang yang ditunjukkan oleh para pemain amat lah dipuji oleh jurulatih skuad UMT.
Skuad bola sepak UMT akan berehat selama beberapa minggu dan akan mempersiapkan diri untuk ke liga IPT nanti yang dijadualkan pada sem hadapan.


Friday, 4 November 2011

Berita Gembira Untuk Wanita

video

Renung-renungkan lah....jangan menyempitkan pemikiran kita dengan hal-hal yang remeh temeh...

sekian....=)

Ngauman Membara


Pada 27 Oktober hingga 4 November lepas,skuad bola sepak UMT telah menyertai pertandingan MASUM CUP yang bertempat di Arau,Perlis.Untuk perlawanan pertama,skuad UMT telah bertemu dengan pasukan USIM,di mana merupakan finalis untuk tahun lepas.Skuad UMT telah berjaya menundukkan pihak lawan dengan jaringan 2-0 hasil jaringan Mohd Azrulhisham Kamal dan Vinodh Elamkovam yang merupakan pelajar jurusan POSESO dan EKONOMI.Kemenangan ini sekali gus melayakkan skuad UMT ke peringkat suku akhir dan bakal berdepan dengan barisan UITM Malaysia.

Tahniah diucapkan kepada barisan-barisan pemain dan jurulatih pasukan.Untuk perlawanan suku akhir akan dipaparkan untuk ruangan akan datang.
Skuad Bola Sepak UMT