Thursday 26 July 2012

Tangguh Puasa VS Tangguh Haji

     Baru-baru ini atlet yang menyertai Olimpik di London tersenyum gembira kerana seorang mufti Perak Tan Sri Harussani menyatakan bahawa boleh seseorang atlit muslim itu menangguhkan puasa kerana menyertai olimpik.

     Beberapa hari selepas itu, mufti Perlis Dr Juanda Jaya menyokong statement Tan Sri Harussani ini dengan menyatakan atlit-atlit muslim itu sedang bermusafir dan mereka mendapat RUKHSAH untuk perjalanan mereka itu. Tambahnya lagi, ia terpulang kepada atlit yang terbabit samada mahu berpuasa mahupun tidak, ia adalah pilihan individu.

     Bukan itu yang menjadi persoalannya. Jika anda seorang yang mengikuti perkembangan semasa, pernah satu masa mufti mengeluarkan tidak boleh menangguhkan haji untuk menghadapi PRU13. Fenomena ini adalah sama. Memang benar atlit mempunyai RUKHSAH, tetapi hanyalah 3 hari. Itu syarat untuk musafir. Lebih daripada 3 hari mereka bermusafir, mereka wajib berpuasa seperti sediakala.

     Menangguhkan Haji untuk PRU13. Dalam perkara ini, dua-dua adalah perkara yang wajib dilakukan oleh setiap individu muslim. Dalam hal ini, kita bercanggah mengenai 2 perkara yang wajib. Tapi lain pula halnya apabila timbul perkara mengenai penangguhan puasa kerana olimpik.

     Puasa merupakan suatu perkara yang wajib ditunaikan dan olimpik bukan merupakan benda yang wajib. Olimpik seperti yang kita ketahui penuh dengan atlit-atlit dari luar negara yang rata-ratanya tidak menutup aurat. Jadi boleh dikategorikan Olimpik ini merupakan himpunan maksiat. Jadi,pandai-pandailah dalam menilai.
   
     Admin: Dulu Dato Mufti kata, Haji mesti diutamakan dari PRU, sebab Haji adalah rukun Islam, sekarang ni pulak mufti kata takpe tak puasa kerana olimpik, nak tanya dengan jujur dan ikhlas mintalah Dato Mufti jawap ' olimpik rukun Islam yang keberapa ye?

*p/s: ini pendapat peribadi, tidak dipengaruhi mana-mana pihak. wallahualam...

No comments:

Post a Comment