Thursday 19 July 2012

Ramadhan Kembali

Bismillahirrahmanirrahim....

     Ramadhan menjelma lagi pada tahun ini. Alhamdulillah kita masih lagi diberi peluang untuk sama-sama berada dalam bulan yang penuh barakah ini. Jika mahu dibandingkan dengan orang yang pergi dulu daripada kita, kita sangat-sangat beruntung kerana bakal melalui MADRASAH Ramadhan. Insyallah.

     Pada bulan yang penuh rahmat ini, Allah membuka seluas-luasnya pintu Syurga untuk sekalian umatNya dan Allah menutup serapat-rapatnya pintu-pintu neraka. Allah juga melipatgandakan pahala orang yang mengerjakan amal kebaikan.

     Dalam bulan ini, bermacam-macam amal kebaikan yang senang untuk kita lakukan. Walaupun kita hanya memberi sebutir kurma untuk orang berbuka puasa,kita akan mendapat pahala sebagaimana orang yang berbuka itu dapat.

     Tetapi AWAS!!! Baginda Muhammad bersamda dalam hadisnya "Betapa ramai orang yang berpuasa yang hanya mendapat lapar dan dahaga." Baginda menyebut, ramai orang yang berpuasa, tetapi tidak mendapat apa-apa pun daripada puasanya melainkan hanya lapar dan dahaga. Mengapa hal ini terjadi? Hal ini terjadi mungkin kerana tuntutan hawa nafsu yang mahukan perkara-perkara yang indah dan perkara-perkara maksiat. Justeru, sempena bulan yang mulia ini, marilah kita didik nafsu kita untuk sama-sama menyukai perkara-perkara yang Allah suka.

     Marilah kita sama-sama mengambil kesempatan berada dalam bulan  yang mulia ini untuk mendidik diri kita agar lebih dekat kepada pencipta kita. Seterusnya agar menjadikan diri kita terus ISTIQAMAH dalam melakukan amal kebaikan tatkala Ramadhan akan melabuhkan tirainya.

Wallahualam...

No comments:

Post a Comment