Saturday 22 October 2011

Syarat pertolongan dari Allah

Firman Allah dalam surah Muhammad ayat ke-7
(wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa yang menolong agama Allah,Allah akan menolong mereka dan Allah akan meneguhkan kedudukan kamu)


Ayat diatas jelas sekali menegaskan bahawa Allah akan menolong sesiapa yang menolong dalam agamaNya.Tetapi, ia juga bergantung kepada diri kita sendiri sejauh mana kita mematuhi syarat-syarat untuk mendapatkan pertolongan Allah.


Di antara syarat-syaratnya adalah:


1)Menjaga Makanan


يَاأَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ"  (al-baqarah-168)


Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.


2)Menjaga Kata-kata


Maksudnya:
'Wahai orang yang beriman! Janganlah kebanyakan daripada sangkaan(supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat)sudah tentu kamu jijik kepadanya. (patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah;sesungguhnya Allah Penerima taubat,lagi Maha Mengasihani.'
(Surah al-Hujurat:12)



3)Menjaga Pergaulan


Maksudnya:
Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada hamba-hamba-Ku (yang beriman), supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik (kepada orang yang menentang kebenaran); sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menghasut antara mereka (Yang mukmin dan yang menentang); sesungguhnya Syaitan itu adalah musuh yang amat nyata bagi manusia.'
(Surah al-Israa':53)



Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).


peegasan Allah berkaitan dengan pergaulan adalah sebagaimana firmanNya dal surah An-Nur ayat ke 30-31.Diantara isi kandungannya adalah;
dan katakanlah kepada laki-laki yang beriman hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluannya yang demikian itu lebih suci bagi mereka,sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan(an-Nur 30)


dan katakanlah kepada perempuan yang beriman hendaklah mereka menahan pandangan mereka dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang biasa nampak daripadanya............(an-Nur31)



No comments:

Post a Comment