Monday 16 April 2012

Jadilah Sahabat Seperti Ini

Ramli dan Atan merupakan sahabat yang amat rapat. Walaupun mereka tinggal berjauhan, namun mereka sering berjumpa di masjid tiap kali waktu solat. Apabila selesai solat,mereka akan bersembang di luar masjid sebelum pulang ke rumah masing.

Atan: "kamu apa khabar Ramli?"

Ramli: "khabar baik Atan. selepas solat tadi,apa yang kamu doakan Atan?"

Atan: "bulan nie perbelanjaan aku lebih sedikit daripada biasa. jadi aku mintak agar Allah limpahkan aku dengan rezki yang banyak dan berkat. kau pulak doa apa Ramli?"

Ramli hanya tersenyum dan tidak menjawab soalan tersebut.

Mereka kembali ke rumah masing-masing.

Keesokkan harinya,mereka bertemu lagi di masjid. Seperti biasa,selepas waktu solat,mereka akan bersembang sekejap sebelum pulang ke rumah masing-masing.

Atan memulakan bicara "aku gembira sangat hari ini. Bos aku telah bagi bonus kepadaku. Alhamdulillah,doaku semalam telah dimakbulkan oleh Allah. Dan hari ini aku doa, agar berjaya dalam kerjaya aku. Maklumlah, anak-anak aku dah besarkan. Nak pakai banyak duit."

"apa yang kau doakan hari ini?"soal Atan kepada Ramli.

"anak aku sakit Atan. Dan aku berharap dia cepat sembuh dan kembali sihat." Ramli masih lagi dapat menghadiahkan senyuman kepada sahabatnya,Atan.

Dua hari Ramli tidak dapat ke masjid kerana menguruskan anaknya yang sakit. Selepas dua hari, Ramli kembali ke masjid dan berjumpa dengan sahabatnya,Atan.

"Dah lama tak nampak kamu. Kamu kemana?"soal Atan

"aku ada jer,kat rumah. Sibuk sikit je." jawab Ramli.

"Aku sekarang dah dinaikkan pangkat. Alhamdulillah doa aku hari tu dah dimakbulkan Allah."

"eh,anak kau macam mana?"soal Atan lagi.

"alhamdulillah,dia dah beransur sembuh. tapi masih macam tulah."senyuman tetap tidak lekang dari bibir ramli.

"aku hairanlah tengok engkau nie Ramli. kau tetap tersenyum walaupun terima banyak ujian. Dan aku hairan,kenapa doaku sering dimakbulkan Allah,tapi doamu tidak lagi membuahkan hasil?"Atan meluahkan apa yang dirasainya.

"Entah la Atan. Mungkin tak ada rezeki lagi kot."ringkas saja jawapan dari Ramli.

"kau berdoalah kuat-kuat lagi ya Ramli. Insyaallah akan dimakbulkan. Tapi, boleh aku tahu apa yang engkau doakan?"

"aku hanya dioakan, agar doa engkau Atan,sebagai sahabatku dimakbulkan oleh Allah."

Mendengar jawapan dari Ramli, Atan terus memeluk erat sahabatnya itu.

Beginilah nilai seorang sahabat, yang lebih mementingkan kepentingan sahabatnya lebih dari diri sendiri.

p/s: bersangka baiklah dengan Allah. mungkin dia tidak memakbulkan lagi doa kalian kerana sedang mengaturkan sesuatu yang lebih dari apa yang kalian hajatkan.
      Melebihkan sahabat,merupakan peringkat yang tertinggi dalam bersahabat. Berapa ramai yang sanggup mengetepikan kepentingan sendiri semata-mata ingin melihat sahabatnya hidup dalam keadaan yang baik dan gembira.

Jadilah sahabat yang berperanan....wallahu a'lam

1 comment:

  1. Salam'alaik...

    Terima kasih atas perkongsian cerita ni, bermakna sekali, alhamdulillah..

    " Teman yang baik bukanlah yang dekat di mata, yang dekat bicaranya, tetapi yg setia dihati dan di ingati dalam setiap bisikan doanya" Allahu Rabbi!

    Syukran sahabat, Allah Yaftah Aleik

    ReplyDelete