Thursday 9 February 2012

Izinkan Aku Melamarmu-part2

Pagi selasa itu,Danish bersiap awal daripada kebiasaannya. Insyaallah pagi nie danish akan berjumpa dengan Aleesya untuk menyatakan hasrat murninya. Sinar harapan terpancar di wajahnya.
Danish tiba di kafeteria 5 minit lambat daripada perjanjian. Kelihatan Aleesya dan Insyirah sudah siap menunggu ketibaannya. Dengan tergesa-gesa di menghampiri mereka berdua.

“ Haa… kenapa lambat? Macam anak dara bersolek jer.” Gertak Insyirah yang sememangnya dengan sifatnya yang main redah jer itu.

“Alah. 5 minit jer pon. Maklum la,jalan sibuk nie.” Danish beralasan.

“naik moto je pon. Macam lah naik ferari.” Sampuk Insyirah lagi

“ish korang nie, asyik nak gaduh jer. Haa danish, kata ade hal yang nak bincang,ape yep?” Aleesya bersuara untuk meredakan ketegangan mereka berdua.

“ntah insyirah nie, nak gaduh jer. Erkk…sebelum tu. Assalamualaikum.”sambil menghadiahkan satu senyuman yang manis.

“waalaikummussalam.”serentak Aleesya dan Insyirah menjawab.

Danish masih lagi kaku. Bagaiman hendak dia mulakan bicaranya kepada Aleesya.

“Emmm. Sebelum saya start perbincangan kita nie saya haraplah agar apa yang kita bincang nie sekadar  perbincangan di meja nie sahaja. Tak payah diheboh-hebohkan yep. Boleh janji dengan saya?”

“insyaallah boleh.”Aleesya dan insyirah menjawab.

“ok. Saya tak tahu macam mana nak mulanya. Sebab hal ini tersangatlah berat untuk dipikul. Dan saya dah fikir masak-masak dan saya dah tanya ramai orang."

"soal kawin.”danish menyambung.

Sedikit wajah terkejut terpancar di wajah Aleesya dan Insyirah tetapi mereka bijak menyembunyikan perasaan itu.

“pada hari ini,bersaksikan Insyirah dan dengan lafaz yang mulia, Bismillahirahmanirrahim, saya Danish ingin melamar Aleesya untuk berkongsi hidup dengan saya. Seandainya Aleesya bersetuju, izinkan untuk saya berjumpa dengan ibubapa Aleesya dan seandainya Aleesya sudah berpunya, saya meminta izin untuk memohon maaf sebab tak tanya Aleesya  terlebih dulu dan saya rela undur diri.”

Danish mematikan kata-katanya. Suasana kembali menjadi senyap dan tenang. Ditambah pula pada hari itu tidak ramai yang berkunjung ke kafeteria.

“Allahu akbar.” Ungkapan itu yang pertama keluar dari mulut Aleesya.

“saya tak tahu nak cakap apa. Macam suatu mimpi jer pagi nie.” Setelah berhenti sekejap,Aleesya meneruskan kata-katanya.
 “saya tidak boleh memberikan kata putus dulu,sebab saya masih lagi punya wali yang sah. Bagilah saya ruang dan masa untuk berfikir. Saya hargai usaha yang awak lakukan ini, tapi saya harus berbincang dulu. Saya masih lagi milik family saya sepenuhnya.”

“saya tidak mengharapkan lebih, tapi saya mengharapkan yang terbaik untuk diri saya dan Aleesya.” Danish menambah.

*************

Hujung minggu itu Aleesya pulang ke rumahnya. Kebetulan pada masa itu merupakan cuti semester. Peluang itu digunakan sepenuhnya oleh Aleesya untuk bersama keluarga setelah sekian lama tidak pulang dek kerana kesibukannya dalam kerja-kerja persatuan.

“lame jugak leesya tak pulang yer ummi.”memang Aleesya dipanggil leesya jika berada dirumah.

“nak buat macam mana,anak ummi nie sibuk jer kan. Orang besar la kate kan.”usik hajjah salmah

“Busy pun busy jugaklah. Pelajaran macam mana?” haji kasim yang tadinya berada di dapur bersuara kepada anak daranya itu.

“ Abi…” manja saja rengetan Aleesya apabila diperli sebegitu oleh abinya.

“Alhamdulillah abi. Leesya dapat jawab semua soalan masa exam hari tu. Hebat tak anak ummi dan abi nie?” sifat manjanya itu memang sudah sebati dalam diri Aleesya sejak kecil lagi.

“ummi…Abi…leesya ada sesuatu nak bincang dengan ummi dan abi nie.” Aleesya memandang tepat ummi dan abinya.

“kenapa sayang?ada masalah dengan kawan-kawan ker?” seperti biasa hajjah salmah akan terlebih dahulu bersuara sebelum haji kasim sempat melontarkan kata.

“ish awak nie.Biarlah leesya habis kan dulu kata-kata dia tuh.awak nie cepat betul memotong barisan.” Haji kasim sempat bergurau dengan isterinya itu.

“luculah tengak ummi dan abi nie. Romantik pon ada.”Aleesya sudah tergelak kecil melihat telatah orang tuanya itu.

“haaa.tadi kata amak bincang sesuatu. Apa dia?abi dah tak sabar nak dengar nie”

“macam nie abi,ummi. Ada orang melamar leesya.”aleesya mematikan kata-katanya.

Reaksi terkejut jelas terpacar di wajah ummi dan abinya. Mereka tidak menyangka perbincangan sebegini yang akan dibincangkan.

“haa? Betol ke nie? Leesya setuju? Sapa budak tu?”hajjah salmah terus saja menyoal anak daranya itu.

“leesya tak kata apa-apa lagi ummi,abi. Leesya cakap kene bincang dengan wali leesya dulu.”rendah saja nada Aleesya untuk menjelaskan hal itu.

“Danish bin khamis nama orang tu. Sebaya jer dengan leesya. Kalau dimata leesya, memang baik budak tu. Kat sana pon orang panggil dai ustaz.”aleesya memperincikan lagi tentang danish.

“bukan abi tak bagi leesya kawen awal. Memang bagus kawin awal. Nabi pun menyuruh kita untuk kawen awal. Cumanya,leesya dah fikir masak-masak untuk menjadi isteri orang nie?besar tanggungjawabnya ini. Jangan leesya buat keputusan berlandaskan nafsu semata-mata.abi tak melarang kalau leesya nak kawen awal.”haji kasim secara bersahaja menjawab.

“herm. Kalau betullah aleesya yakin dengan danish tu.aleesya buatlah solat istiqarah. Mintak dengan Allah agar diberi petunjuk. Insyaallah akan tunjukkan jalannya.”ummi menambah

“ajak danish datang ke rumah. Suruh dia jumpa dengan abi dan ummi. Kalau betul dia nak anak abi nie, berdepan dengan abi dulu.” Sempat lagi haji kasim bercanda dengan anak gadisnya itu.

“baiklah abi,nanti leeya bagitahu dia.”akur aleesya.

***********

Danish mengetuk pintu bilik abahnya. Tampaknya, ada sesuatu yang hendak dibincangkan oleh danish bersama kedua orang tuanya itu.

“masuklah.pintu tu sentiasa tak berkunci.” Haji khamis menyahut

“abah dan mama sibuk ke sekarang?”sambil menjengukkan kepalanya ke dalam bilik abahnya.

“kalau ya pun, masuk lah dulu. Jangan tercegat saja kat situ.” Mamanya bersuara

“macam ini abah,mama. Danish rasa, danish dah sedia untuk kawin.” Terus terang danish kepada orang tuanya.

“ha??” hajjah kalsom sedikit tinggi suaranya.

“betul abah,mama. Danish nak kawin.”danish cuba meyakinkan ibubapanya.

“kamu dah buat solat istiqarah? Dah fikir masak-masak? Ini bukan macam main pondok-pondok tau. Jangan ikutkan hawa nafsu semata-mata.” Nasihat daripada abahnya.

“dah abah. Keyakinan yang Allah sandarkan pada danish untuk berumahtangga semakin jelas. Cuma danish mohon restu dari abah dan mama saja.”nada danish tampak yakin untuk meyakinkan ibubapanya.

“pelajaran macam mana?” soal haji khamis

“alhamdulillah abah, keputusan semasa danish pun cemerlang. Walaupun dah berumah tangga,tapi danish tetap tidak akan tinggalkan pelajaran.”danish memberi jawapan dengan sangat meyakinkan.

“abah dan mama pasti akan merestui. Cumanya satu kamu kene ingat. Tugas menjadi suami orang bukan suatu yang main-main. Ia merupakan suatu yang amat berat. Tambahan pula kamu berkahwin pada usia yang amat muda. Pasti dan pasti kamu akan mendapat cubaan yang amat berat. Jangan abaikan pelajaran.”

“terima kasih abah,mama.”suasana dalam bilik tersebut tiba-tiba hiba apabila danish memeluk erat kedua orang tuanya sambil air matanya bercucuran jatuh.

******

Tet tet…
Tet tet…


“assalamualaikum…abi saya nak jumpa dengan awak. Harap awak boleh datang esok. Tapi awak seorang jer. Wassalam.”
Sender-Aleesya
28-Feb-2012,2016

Danish terpaku seketika melihat kandungan mesaj yang baru dihantar aleesya. Sedikit resah bersarang dihatinya.


“wassalam…insyaallah saya datang esok.”
Sender-Danish
28-Feb-2012.2033

*********

“Assalamualaikum” danish memberi salam dihadapan rumah Aleesya.

“Waalaikummussalam,jemputlah masuk”pelawa haji kasim kepada danish

“duduklah dulu,mak cik sedang buat air kat dapur sana. Jadi kamulah danish ya? Hensom orangnya,bersih je nampak” bersahaja haji kasim berbual dengan danish.

“eh,mana ada pak cik.biasa-biasa saja. Nikmat yang dipinjamkan Allah nie cumalah sementara saja.”

“jemput minum ya danish. Berbual-buallah dengan pak cik nie,mak cik ada keje siket kat dapur. Aleesya kami simpan di dalam,tak bagi dia keluar.” Senyuman nipis yang dipamerkan hajjah salmah meredakan sedikit kebimbangan danish.

Perbualan mereka berdua rancak berlangsung. Danish seakan semakin selesa dengan tiap tutur katanya.

“ Aleesya dah bagi tahu pak cik tentang hasrat kamu.kamu nak melamar anak pak cik kan?”

“betul pak cik”

“kamu tak rasa awal sangat ke kamu kawin? Nanti pelajaran kamu terjejas macam mana?”

“perkahwinan saya bukan berlandaskan nafsu semata-mata pak cik. Saya rasa saya dah cukup bersedia untuk kahwin. Alhamdulillah,setelah saya buat solat istiqarah, saya bertambah yakin yang Aleesya adalah jodoh saya. Soal pelajaran, insyaallah takkan menjadi masalah untuk kami cemerlang sebab saya difahamkan aleesya pun mendapat keputusan yang cemerlang dalam exam baru nie.”

“kamu tak rasa ke apabila kamu kawin awal akan menyebabkan orang sekeliling mengata kamu yang bukan-bukan?kamu tak takut?

“bukan kata-kata orang yang saya mahukan. Tapi keredhaan Allah itu menjadi perkara yang utama. Nie pon dikira jalan dakwah juga. Mana taknya,di kampus sering saja kami mengatakan no couple. Apabila dah ada contoh didepan mata,insyaallah masyarakat akan lebih terbuka dalam memandang perkara sebegini. Insyaallah pak cik, dengan adanya hubungan yang halal ini,kami mampu untuk menjaga hati masing-masing daripada terus diganggu hawa nafsu dan musuh utama manusia,syaitan.”

“pak cik bukan apa. Pak cik hanya mahukan yang terbaik untuk menjaga si Aleesya tu. Pak cik nak orang yang bakal menjaga leesya, adalah lebih baik lagi daripada pak cik. Pak cik merestui perkahwinan ini dan harap kamu jangan mempersiakan peluang yang pak cik bagi ini. Aleesya seorang yang manja, jangan kamu sakiti dia.”

******

“ Danish.kamu tak siap lagi ker?lame betul bersolek tuh. Mengalahkan perempuan la.”mama danish berteriak kepada anak terunanya itu.

“dah siap lah nie mama.nak turun da.kejap ye”bergegas-gegas danish menuruni tangga.

“ish kamu nie. Tahu tak pak imam dah tunggu lama kat sana tu.”mamanya sedikit berleter.

“okay.jom pergi.”

*******

“danish bin khamis. Aku nikah akan dikau dengan Aleesya binti kasim dengan mas kahwinnya RM 30 ringgit tunai.”

“aku terima akan nikahnya seperti yang telah dinyatakan tadi.”

Sah!!!

Alhamdulillah. Dengan sekali lafaz sahaja, Aleesya selamat diijabkabulkan dengan Danish. Kelihatan air mata Aleesya jatuh berguguran. Aleesya sedar, haji kasim bukan lagi no.1 yang berada dihatinya. Ketaatan sewajarnya ditumpahkan kepada suami yang baru saja diijabkabulkan.

Tet tet..
Tet tet..

“buat isteriku aleesya.terima kasih kerana sudi menjadi pelengkap agamaku.

my love for you is not of this earth,
But of the heavens
Yet I know its not posible,because heaven is greater
And the greatest of all Heavens,is the one with you in it
For heavens will not feel heavenly without you,my love”           
Sender-danish
30-March-2012,1247

-TAMAT-

3 comments: